Takamaan satamassa Keravalla ja muuta kiehtovaa logistiikasta

Lue näköislehti tästä.

Logistiikkakeskuksesta nousee alan ulkopuoliselle mieleen sanat harmaa, metalli, syrjässä, verkkoaita, pöly – mutta mitä vielä: nykyaikainen logistiikkakeskus rakennetaan mukavaksi ja älykkääksi tulevaisuus ja ympäristösertifioinnin tiukimmat luokat mielessä. Siksi logistiikkakeskukset kiinnostavat sijoittajiakin, kuten tämän lehden artikkelissa todetaan.

Moderneista moderneimpia ovat tänä vuonna valmistuvat Lidlin 100 miljoonaa maksanut 62 000 neliön jakelukeskus Järvenpäässä ja Wihurin 25 000 neliön läpivirtausmallilla toimiva lämpötilasäädelty logistiikkakeskus Vantaalla. Molemmissa on paljon kylmätilaa, ja molemmissa kylmäaineena on nykyvaatimusten mukainen hiilidioksidi. Molemmissa on myös hyvin tyylikästä toimistotilaa. Lidlin jakelukeskuksesta löytyy lisää tietoa tästä lehdestä. Wihurin logistiikkakeskus esitellään Projektiuutisten numerossa 3/2018.

Huolinnan ja rahtauksen liikevaihto Suomessa on logistiikanmaailma.fi-sivuston mukaan 2,5 miljardia euroa. Kakusta on sivuston mukaan saksalaisilla yrityksillä 37 prosenttia, suomalaisilla 26 ja tanskalaisilla 12 prosenttia.

Saksalaiset ja tanskalaiset investoivat myös vahvaan huomiseen teillämme: RPT Docu Oy:n ylläpitämän FaktaNet Live -tietokannan mukaan tänä vuonna valmistuvat muiden muassa DSV:n 64 000 neliön logistiikkakeskus Vantaa Hakkilaan, Frode Laursenin 27 000 neliön logistiikkakeskus Keravan Kercaan ja Schenker Oy:n 3300-neliöinen läpivirtausterminaali Poriin.

Logistiikan Maailma -sivuston julkaisija on Reijo Rautauoman säätiö, jonka tarkoituksena on edistää ja tukea logistiikka-alan koulutusta ja tutkimusta. Sivustolla on myös hyödyllinen alan sanasto. Sen mukaan keskusvarasto on solmukohta, jossa varastoinnilla on suuri merkitys. Jos ei varastoida vaan yhdistellään kuormia, kyseessä on läpivirtausterminaali. Terminaali-nimen saa paikka, jossa eri liikennemuodot yhdistyvät ja jonne tulevalla tavaralla on jatko-osoite selvillä.

Logistiikkapuistossa on useita jakelu- eli logistiikkakeskuksia, läpivirtausterminaaleja ja keskusvarastoja. Logistiikkapuiston hauskempi nimi on takamaan satama. Sellaisesta esimerkeiksi kelpaavat Vuosaaren sataman jatkoiksi luonnehditut Keravan Kerca ja Lahden alue.

Jaana Ahti-Virtanen
päätoimittaja

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentoi ensimmäisenä artikkelia "Takamaan satamassa Keravalla ja muuta kiehtovaa logistiikasta"

Kirjoita kommentti

Your email address will not be published.


*